SERWIS OGÓLNY
KULTURYSTYKA


POLECANY PRODUKT
LOSOWE ARTYKUŁY
POLECANE PRODUKTY
  
Urazy potreningowe i przetrenowanie
Przeciążenie mięśniowe i przetrenowanie

Podstawową zasadą rozbudowy mięśni jest twierdzenie: "Aby osiągnąć przyrost mięśni, trzeba zmusić je do wykonania większej pracy niż zazwyczaj." Wykonując trening mięśnie przystosowują się do nowego obciążenia. Należy więc je zwiększać, aby osiągać postęp. Po treningu bezwzględnie jest jednak potrzebny czas na odpoczynek i regenerację , stan odżywiania i przyrostu mięśni. Ostry trening wytrąca normalne czynności organizmu z równowagi, czego następstwem jest przeciążenie, a nawet przetrenowanie. Występuje ono często przy wprowadzeniu wysokiej intensywności i objętości treningowej

Przeciążenia mięśniowe różnią się od przetrenowania tym, że charakteryzuje je bezpośrednie, strukturalne uszkodzenie tkanki mięśniowej wynikłe z przesadnego, ostrego treningu. Oczywistym tego skutkiem jest zlokalizowana wrażliwość na ból. Objawy przeciążenie mogą być zarówno fizyczne jak i psychiczne , ale wydolność zazwyczaj zwiększa się po kilku dniach właściwego odpoczynku. Stałe i niekontrolowane przeciążenie może ostatecznie doprowadzić do przetrenowania, które z kolei spowodowane jest nawarstwiającym się stresem treningowym i innymi stresami. Regeneracja może trwać tygodniami , a nawet w cięższych przypadkach , miesiącami.

Najczęstszą przyczyną przetrenowania jest zły program treningowy. Nadmierna objętość czy intensywność treningu kumulują się i po pewnym czasie powodują ogólne zmniejszenie siły , szybkości , dynamiki , wytrzymałości i wydolności. Również złe odżywianie , brak odpoczynku , dobór i kolejność ćwiczeń , a także brak zróżnicowania ćwiczeń mogą do tego doprowadzić.

Najlepszym lekarstwem na przetrenowanie jest niedopuszczenie do jego wystąpienia. Jednak w sytuacji, gdy już do niego dojdzie należy koniecznie zredukować intensywność treningu, aż do całkowitego wypoczynku (w szczególności grup mięśniowych tym dotkniętych).

Objawy przetrenowania:

  • bóle mięśni
  • spadek wagi ciała, osłabienie
  • zły apetyt
  • niespokojny sen
  • rozdrażnienie
  • potrzeba większej ilości czasu na regenerację po treningu
  • częste przeziębienia, brak ochoty na trening
  • podwyższona częstotliwość pracy serca (oznacza to, że organizm pracuje na zwiększonych obrotach, nie jest w pełni zregenerowany. Przy mocnym przetrenowaniu może nawet wystąpić brak zdolności regeneracji)

Przetrenowaniu można zapobiegać poprzez:

  • rozważny trening siłowy , przeplatany lżejszymi ćwiczeniami
  • zmienianie kombinacji ćwiczeń różnych części ciała
  • rozważne zastosowanie różnych fizykoterapeutycznych metod wpomagających regenerację (zwłaszcza wibracje , ciepło , lód , masaż itp.)
  • rozważne odżywianie i suplementację
  • właściwą technika wykonywanych ćwiczeń
  • odpoczynek
  • wykorzystanie technik psychologicznych wspomagających regenerację , jak medytacja , unikanie i zmniejszanie do minimum jakichkolwiek stresów w życiu, które mogą udaremnić wysiłek treningowy

Autor: Krzysztof Rackowski